Klik hier voor een afspraak met Tim of bel 0495 10 26 31
Structureel lichaamswerk
Pedagogie eenheid lichaam-geest
Ik ben somato-psycho-pedagoog. Een hele mond vol! Ik licht toe.
Je bent je psyche, je gedachten en emoties, maar evenzeer ben je een lichaam (soma) in de wereld, en je communiceert ook voortdurend met anderen via je lichaamstaal. Een mens voelt zich pas goed en krachtig als lichaam en geest harmonieus samenwerken.
Veel mensen, zeker in onze maatschappij, proberen echter vanuit hun hoofd te leven, en missen of negeren de signalen van hun lichaam, vaak tot dat lichaam zich niet meer laat negeren.
Ik begeleid je – dit is het pedagogische aspect van mijn werk – in het zoeken naar een goede samenwerking van lichaam en geest.
Tijdens een sessie zijn er 4 verschillende methodes die ik toepas en afstem op uw persoonlijke noden om dit mogelijk te maken.
Vier uiteenlopende manieren dus om tot een meer direct en bewust contact met je lichaam te komen. Bedoeling is dat wat je tijdens de sessies ervaart en leert ook makkelijker in het dagelijks leven gaat (h)erkennen, en, waar nodig, leert bij te sturen.
Deel van mijn achtergrond bij dit werk is het beoefenen van Tai-ji vanuit de taoïstische filosofie, en een eigen Jungiaanse psycho-analyse.
• Toepassing van Somato-psychopedagogie bij cliënten met een breed scala aan klachten.
• Instructeur bij Sport Vlaanderen (Bloso).
• Het begeleiden / trainen van senioren in gezondsheidsoefeningen uit de oosterse bewegingsleer.
• Assistentie bij wekelijkse trainingen van het Tai-ji centrum.
• Psychosomatische klachten / lichamelijke klachten die zich medisch niet laten verklaren.
• Burn-out.
• Verstoord bioritme.
• Post-traumatisch stress syndroom.
• Angst- en paniekaanvallen (spasmen, hyperventilatie, kinesiofobie, etc.).
• Verstoord zelfbeeld, zowel mentaal als fysiek.
• Verslaving.
• Een ingrijpend veranderingsproces (rouw, verandering van job of partner,…).
• Ook mensen die louter verdieping van het zelfbewustzijn willen zijn van harte welkom (zelfontwikkeling).
• Gewrichtsproblemen, verhoogde of verlaagde spiertonus, motorische disbalans.
• Somato-psychopedagogie.
• Lerarenopleiding in de oosterse bewegingskunst bij het Tai-ji centrum en Dr. S. Hongxun Institute.
• Verscheidene 5-daagse seminaries over meditatie en beweging vanuit de oosterse leer.
• Klinische laboratoriumtechniek.