GROEPSPRAKTIJK ZUID POL DE MONTSTRAAT 8 2020 ANTWERPEN
0489 77 57 33 (niet voor afspraken) info@groepspraktijkzuid.be

Fasciatherapie bij fibromyalgie

Wat is fibromyalgie?

De naam “fibromyalgie” komt letterlijk van ‘fibro’ (verkleving bindweefsel), ‘myo’ (spier) en ‘algie’ (pijn) en betekent ‘bindweefselspierpijn door verkleving’.
Het bindweefsel (“fascia” in het Latijn) ziet eruit als een dun vlies dat alle anatomische lagen omvat vanaf de huid tot in de diepte rond alle spieren, botten en organen. Op die manier verbindt het al deze structuren met elkaar. Het is als een “zacht skelet”.
Bij fysieke en psychologische overbelasting raakt dit overspannen en onstaan verklevingen en zelfs ontstekingen in gans het lichaam. Indien de belasting tijdelijk is, is het bindweefsel in staat zich stilaan zelf te herstellen. Indien echter het bindweefsel langdurig onder stress komt te staan, kan het zich niet meer aanpassen en ontstaat wat men noemt “fibromyalgie”.

Bij beweging voelt de fibromyalgiepatiënt constante pijnprikkels en niet meer de normale sensaties in het lichaam. De pijn overheerst. Zoals hierboven reeds vermeld, ontstaan er verklevingen en ontstekingen in het lichaam, ‘chronische triggerpoints’, die ervoor zorgen dat de patiënt de activiteiten van het dagelijks leven, zowel professioneel als recreatief, niet meer naar behoren kan uitvoeren.
Naast de constante lichamelijke pijn hebben deze beperkingen uiteraard ook een zeer negatief psychologisch effect.

Hoe werkt fasciatherapie bij fibromyalgie?

De fasciatherapeut gaat met zachte manuele druk- en rektechnieken het bindweefsel weer soepel maken. Hierdoor verdwijnt de spanning en dus ook de pijn. Tijdens deze zachte maar diep inwerkende manuele therapie zal de fasciatherapeut tijdens de behandeling de aandacht van de patiënt richten op het voelen waar de problemen zich voordoen.

Door gerichte oefentherapie, introspectie en therapeutisch gesprek wordt de patiënt geholpen om inzicht te krijgen, en om de opgedane kennis en dito inzichten om te zetten naar zijn dagelijks leven. Op deze manier kan de fasciatherapie niet alleen onmiddellijk een therapeutisch effect hebben, maar op lange termijn ook een educatieve invloed.
De fasciatherapie beoogt de patiënt klachtenvrij te krijgen, maar, meer nog, leert zij de patiënt zichzelf zo goed mogelijk klachtenvrij te houden.

Deze tekst is een uittreksel uit het eindwerk van Elke Cauwenberghs en Sophie Van de Put: ‘Fasciatherapie bij Fibromyalgie: een kwaliteitsonderzoek naar de impact van fasciatherapie op de levenskwaliteit bij fibromyalgiepatiënten’ European College Of Fasciatherapy, maart 2013.

Referenties:

Berger, E. (2007). Somato-psychopedagogie: Of hoe zich ontwikkelen dankzij de intelligentie van het lichaam. Antwerpen. Garant. Boris Hinz and Giullio Gabliani (2003).

Current Option in Biotechnology. 14, 538-546. Dupuis Cyriel, Porto (2012). Fybromyalgie, douleur et fasciathérapie, etude des effets somatiques, psychiques et sociaux.. Master’s thesis, Université Fernando Pessoa. Liptan, G. L. (2010).

Fascia: A missing link in our understanding of the pathology of fibromyalgia. Journal of Bodywork and Movement therapies, 14(1): 3-12. Quéré, N. (2010).

La fasciatherapie méthode danis bois et les fascias sous l’ éclairage des recherches scientifiques actuelles. Master’s thesis, Université Fernando Pessoa. Schleip R., Klingler W., Lehmann-Horn F. (2005).

Active fascial contractility: fascia may be able to actively contract in a smooth muscle-like manner and thereby influence musculo-skeletal mechanics. Medical hypotheses 65, 273-277 Schleip R., Klingler W., Lehmann-Horn F. (2006).

Fascia may be able to actively contract in a smooth muscle-like manner and thereby influence musculoskeletal mechanics. Proceedings of the 5th world congress of biomechanics. pp 51-54. Munich Germany. Sercu,P. (2011).

Rééducation sensorielle auprès de patients souffrants de douleur aspécifique du dos. Influence sur le confort du mouvement et la douleur. Université Fernando Pessoa Faculté de Sciences Humaines et Sociales Dissertation de Mestrado en Psychopédagogie Perceptive, Porto.

WHO, The American College of Rheumatology 1990 Criteria for the Classification of Fibromyalgia, ACR Fibromyalgia Diagnostic Criteria